Lássuk be, büntiben vagyunk: ez a szemét vírus szobafogságra kényszeríti és a sarokban kukoricán térdepelteti az egész emberiséget. Egymás után százszor le kell írnunk egymás alá, hogy „Egy nap minél többször helyes módon kezet mosok!”. De van most már tüsszentési etikett is, és maszkfajtából is annyi van, mint tévécsatornából. Merthogy ez a vírus leginkább cseppfertőzéssel terjed: köhögéssel, tüsszentéssel. Mindenki, aki az emberek szája-orra-arca környékén tevékenykedik – így a fogászati team minden tagja – sokszorosan kitett fertőzésveszélynek és persze a tovább fertőzésnek. Éppen ezért viszonylag hamar hatóságilag leállították, megtiltották a rutin – értsd: nem sürgősségi – fogászati beavatkozásokat. Ezek miértjéről az előző blog bejegyzésben olvashattok bővebben.

Ami a lényeg: az emberek széleskörű és hathatós fogászati szakellátás nélkül maradtak. Miért baj ez? Elmondom.

A szájüregi betegségek a leggyakoribb krónikus betegségek közé tartoznak. Világviszonylatban a népesség 90%-a szenved valamilyen szájüregi elváltozásban, legyen az fogszuvasodás, fogágybetegség, vagy szájüregi rák. Nekünk magyaroknak sincs sok dicsekedni valónk ezen a téren: egy átlagos felnőtt lakosnak 10 ép és 10 hiányzó foga van – jó ha utóbbiból 3-4 pótolt, és ez egy becsapós átlagszám. A szegényebb régiókban a helyzet sokkal súlyosabb. Tudományosan bizonyított tény, hogy a várandós nők szájhigiénéje hatással bír a születendő gyermek egészségi állapotára. A súlyos, kezeletlen fogágybetegség, nagy mennyiségű fogkő, gyulladt és vérző íny megnöveli a koraszülések illetve az alacsonyabb súllyal születések arányát.

A jelenlegi helyzetben pedig a segítségkérés- és nyújtás, az ellátáshoz való hozzáférés sem a megszokott módon működik. A KVKV-ban, vagyis a „koronavírus-kiváltotta kényszer-vakáció”-ban éppen ezért most még nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk a megelőzésre! Emellett nem elhanyagolható szempont, hogy a preventív szemléletmód sokkal pénztárca-kímélőbb, mint a már kialakult elváltozások gyógyítása. Mint fogorvos, azt tudom mondani, kevés jobb üzleti befektetés létezik a helyes szájápolásnál.

A témához kapcsolódó korábbi média megjelenésem a Bonum TV adásában: