Gyökérkezelés - Fogfájás, érzékeny fogak

Kapcsolat

Gyökérkezelés során mindig az adott fog megmentésére törekszünk. Leggyakrabban akkor van szükség erre a típusú beavatkozásra, ha viszonylag sok foganyagot elpusztító szuvasodás illetve a benne lévő baktériumok elérik a fog belsejében található fogbelet. Ez gyakran érzékenységgel, erős fájdalommal jár, amely jelentkezhet spontán, de fokozódhat hideg-melegre, édes-savanyú íz hatásra, esetleg ráharapásra.

Milyen esetekben lehet még szükség gyökérkezelésre?
  • A fogbél gyulladása esetén.
  • A fogbél elhalása esetén.
  • Nagyobb trauma okozta repedés, letörés esetén.
  • Korábban sikertelenül gyökérkezelt fog újrakezelése esetén.
Hány alkalom szükséges a gyökérkezeléshez?

Attól függ, mi okból kell az adott fogat gyökérkezelni. A gyökérkezelést két fő részre lehet bontani: a gyökércsatornák tisztítását, fertőtlenítését illetve ezt követően a gyökércsatornák végleges tömését. Bizonyos esetekben ez a két munkafázis egy ülésben elvégezhető, ha azonban egy erősen befertőződött fogbéllel állunk szemben, az első ülés tisztítását, fertőtlenítését követően egy gyógyszeres ideiglenes tömés kerül a fogba (7-14 napra), majd csak ezt követően kerülnek véglegesen gyökértömésre a csatornák. Ideális esetben tehát akár egy alkalom alatt elvégezhető a komplett gyökérkezelés folyamata, nem ritkán azonban két vagy több székbeülést igényel.

Fájdalmas-e a gyökérkezelés?

A komplett gyökérkezelés folyamata helyi érzéstelenítésben zajlik, ideális esetben teljesen fájdalommentesen. Fontos azonban, hogy az erős gyulladásban lévő szöveteket sokkal nehezebb elzsibbasztani, ilyen esetekben több érzéstelenítő szer alkalmazására lehet szükség. A gyökérkezelést követő néhány nap során előfordulhatnak kellemetlenségek: spontán jelentkező, tompa nyomó-feszítő érzés, ráharapási érzékenység, amelyek intenzitása fokozatosan csökken.

Miért kell lefedni a fogakat gyökérkezelés közben?

A beavatkozáson áteső fog(ak)at minden zavaró és kedvezőtlen körülménytől elkülönítve tudjuk kezelni az ún. kofferdám gumilepedő segítségével, amely a kezelendő fog(ak)ra helyezhető, az(ok)on egy kapoccsal rögzül, miközben egy keret tartja feszesen a helyén a gumilepedőt. A fogak mentén tökéletes zárást biztosít, megakadályozza a folyadékok (nyál, vér) beszivárgását a munkaterületre és teljesen páramentes környezetet teremt.

Gyökérkezelés | Fogászat 6. kerület

Ez azért fontos, mert a fogászati kezelések során használt anyagok egy jelentős része rendkívül érzékeny mindennemű nedvességre: nyálra, vérre, páratartalomra. A hagyományos nyálszívó egyrészt kényelmetlen lehet a páciens számára, másrészt nem ad megoldást a szájon belüli páratartalom okozta folyamatos nedvességre. A kofferdám erre is tökéletesen alkalmas. Felhelyezése akkor történik, amikor a helyi érzéstelenítő már kifejti hatását, így Ön semmilyen fájdalmat nem érezhet.

A páciensek szinte kivétel nélkül arról számolnak be, hogy kényelmes számukra a gumilepedő, hiszen a fúróból jövő víz nem megy a torkukra (a gumilepedőn kívül kerül elszívásra). Mindeközben az orrnyílások természetesen szabadon vannak hagyva, így a légzés teljesen akadálytalan.

Miért kell a legtöbb esetben fogászati betéttel vagy koronával ellátni a gyökérkezelt fogakat?

A gyökérkezelés során a fogak szerkezete jelentősen meggyengül, emellett egy gyökérkezelt fognak nincs tápanyag- és vérellátása, ezért egy idő után kiszárad, így sokkal törékenyebbé válik. Azért, hogy elkerüljük a fog letörését – rosszabb esetben eltörését –, a maradék ép, de meggyengült foganyagot plusz védelemmel látjuk el: fogászati koronával vagy fogászati betéttel (inlay, onlay fogpótlás). Nagyfokú foganyag hiány esetén a korona- vagy betételőkészítést megelőzően a fogcsonkot ún. üvegszálas csappal kell felépíteni.

Miért nem vállalható garancia – még a legnagyobb körültekintés mellett sem – a gyökérkezelésre?

Lényegében minden fogorvosi beavatkozás – így a gyökérkezelés is – egy mikrosebészeti műtétként fogható fel, rendkívüli precizitást igényel a helyes, pontos kivitelezés. Néhány esetben azonban adódhatnak olyan körülmények, amelyek befolyásolják a kezelés kimenetelét. Extrém módon görbült gyökerek, beszűkült, esetleg elmeszesedett gyökércsatornák és ezek kombinációinak kezelése olykor nem vagy csak részben lehetséges, valamint jelentősen növelik a gyökérkezelő tűk csatornába szorulásának illetve törésének kockázatát.

A gyökérkezelés sikeressége tehát összetett, emellett a gyógyulási folyamat számos tényező által befolyásolt, ezek közül a legfontosabb maga a páciens szervezete, illetve annak regenerációs képessége. Mivel ez egyénenként teljesen változó lehet, így a gyökérkezelésekre nem tudunk garanciát vállalni.