Ivoclar CAD/CAM Szakmai Szimpózium 2015

 

Mai felgyorsult világunkban ami tegnap még lehetetlennek tűnt, az ma már lehetséges, holnap pedig minden bizonnyal a megoldások egy sor alternatívája közül választhatunk. Nincs ez másképpen a digitális fogászati módszerek, CAD/CAM technológiák terén sem. Erős lemaradásban érezheti magát az, aki „A digitális optikai lenyomatozás még nem tart ott pontosságban…” kezdetű mondatokkal érvel vagy éppen nyugtatja magát – akár fogorvos, akár technikus teszi ezt. A december 3-án a Ivoclar Vivadent által rendezett CAD/CAM Szakmai Szimpózium szándéka nem az volt, hogy ezeket a „tamáskodókat” győzködje bármiről is, célja sokkal inkább az volt, hogy azokat hozza egy fedél alá, akik egyfelől érdeklődnek ezen megoldások iránt, illetőleg már használóik is és nem szeretnének lemaradni a legújabb trendekről. Alliterálva azt mondhatnánk, hogy szeánszszerű szakmai szimpóziumon vehettek részt, akik ellátogattak a Lurdy Ház mozijába, ahol széles vásznon, éjszakába nyúlóan élvezhették a nemzetközi hírű előadók gazdagon illusztrált prezentációit.

IMG_0674

Néhány szóban Gernot Schuller, az Ivoclar Vivadent regionális ügyvezető igazgatója üdvözölte a hallgatóságot, megköszönve Szabó Áronnak a szervezést, majd dr. Borbély Judit, a SOTE Fogpótlástani Klinikájának docense osztotta meg bevezető gondolatait. Őt követte Diósi László, a 3Shape cég dél-kelet európai sales menedzsere, „A jelen és a jövő megoldásai” című előadásával. A két koppenhágai egyetemista diák által alapított cég kezdetekben hallókészülék kellékeket gyártott, mára azonban a Dental System szoftverük és kiváló szkennereik által váltak világhírűvé a labor vonalon, illetve a Trios intraorális szkenner révén a fogorvosi oldalon, amelynek harmadik generációs modellje, a Trios3 már nem „csak” szupergyors 3D-s digitális lenyomatozásra és harapásvételre, hanem HD fotó és videó készítésre, valamint fogszín meghatározásra is alkalmas. Az ebből fejlődő Implant StudioTM nevet viselő szoftverrel implantációs műtéteket és fúrósablonokat tervezhetünk, míg az Ortho System a fogszabályozásban lehet segítségünkre. Az idei kölni IDS-en mutatták be a három kamerával felszerelt CBCT szkennerüket, amely a mikromozgásokat is képes korrigálni, így gyermekek vagy Parkinson-kóros páciensek képalkotásában is megoldást jelent, miközben az arcról is készít egy 3D-s képet, amelyet azután a 3Shape különböző platformjaira lehet továbbítani, így a laborban mindent (bipupilláris vonalat, középvonalakat) a digitális páciens archarmóniájának megfelelően lehet alakítani.

IMG_0568

Ezt követően a horvát fogorvos-technikus előadói páros, Dr. Mato Paljetak és Vjekoslav Budimir felváltva beszélt a klinikai megoldások sokféleségéről: „Cirkon, prés és rétegzés funkcionális kombinációja” címmel megosztva tapasztalataikat. Feltétlenül meg kell említeni dr. Molnár Bálint, a Semmelweis Egyetem Parodontológiai Klinika adjunktusának a hazai viszonylatban párját ritkító profizmusú szinkronfordítói munkáját.

IMG_0700

A CAD/CAM technológia a digitális precizitáson túl számos új, teljes kerámia anyagnak nyitott utat, és immár nemcsak vázakat vagyunk képesek előállítani ily’ módon (amelyeket ezt követően még porcelánnal kellett leplezni), hanem önmagukban, az ún. monolitikus restaurációk révén már teljesen kielégítő esztétikájú és funkciójú pótlásokat készíthetünk. Ezeket a lehetőségeket vette górcső alá Prof. Dr. Gerlóczy Pál, a SZOTE Konzerváló és Esztétikai Fogászati Tanszék címzetes egyetemi docense „CAD/CAM full kontúr cirkónium indikációi: három év tapasztalata” címmel. Bár hajlítószilárdság tekintetében a klasszikus cirkónium jobb volt, mint a legtöbb piacon lévő full kerámia vetélytársa, ám mivel kevésbé transzlucens, így az esztétikai régióban igényelte a porcelánborítást, amely azonban a nagy rágóerőknek kitett felszíneken lepattanhat – legtöbbször laminált formában, ritkán válva le kompletten a vázról. Manapság transzlucencia terén is komoly előrelépések figyelhetőek meg amellett, hogy a CAD/CAM tervezéskor módunkban állhat a fémkerámia vázak analógiájára úgy kialakítani a cirkónium vázakat, hogy a leplező porcelán megfelelő módon legyen alátámasztva, a minimálisra redukálva a lepattanás esélyét. Kérdésként merülhet fel, hogy milyen módon koptatják ezek a pótlások az antagonista (saját) fogakat, a kutatások azonban azt bizonyítják, hogy a full cirkónium ezen a téren is sokkal jobban teljesít, mint a fémkerámia. Részletes bemutatásra kerültek a cirkónium és a lítium-diszilikát (Emax), valamint a legújabb hibrid polimer kerámiák (Enamic), etil-ketonok fizikai-optikai tulajdonságai, hosszútávú klinikai felhasználhatóságai (inlay-onlay, héj, korona, nagyobb fesztávolságú hidak) azzal a végkövetkeztetéssel, hogy bár univerzális, minden indikációt kielégítő anyag nem létezik, a széles paletta mégis a monolitikus full cirkon és Emax restaurációk irányba látszik szűkülni – az USA-ban például már szinte teljesen kiszorítva a klasszikus fémkerámia pótlásokat.

A következő előadó saját maga is megtestesítette, miként fejlődik a digitális technológia – nemcsak a fogászat, hanem a telekommunikáció terén is. Dr. Bodrogi Attila tudniillik egy időben két helyen is megosztotta tapasztalatait a nagyérdeművel. Azontúl, hogy 20 ország 44 nemzetközi hírű fogorvosa által létrehozott, a világ első Online Esztétikai Kongresszusán is ekkor élvezhették előre rögzített anyagát (Responsible Esthtetics), amellett a helyszínen „CAD/CAM megoldások az esztétikai zóna implantációs protetikájában” címmel tartott élő előadást, amelyben hangsúlyozta, hogy a legszerencsésebb, ha az implantációs tervezés, sebészi kivitelezés és protetikai munka is egy kézben összpontosul. Közel 500 dián keresztül mutatta be páciensei érdekekeit szem előtt tartó és életminőségüket nagyban javító evidence-based, minimálinvazív beavatkozásait, és számos teljes szájrehabilitációs eset kapcsán mutatott példákat CAD/CAM technológiával előállított hosszútávú ideiglenes pótlások irányított szövetregenerációban betöltött elengedhetetlen funkciójáról.

Az utolsó előadó, Marian Schmitz, az Ivoclar teljes kerámia CAD/CAM anyagainak gyártását irányítja, s egyben felelőse a cég minősített frézparkjaival történő együttműködésnek. Prezentációjában – „CAD/CAM beruházás vagy frézközpont?” – azokra a kérdésekre igyekezett válaszokat adni, amik akkor merülhetnek fel, ha egy labor és/vagy praxis elköteleződik a jövőt jelentő digitális útra történő lépés irányába. A szimpózium elején Diósi László által ismertetett és a 3Shape által inkognitóban végzett friss (2015 júniusi) névtelen online felméréséből – amelyben 347 olyan labor adott választ, ahol már van CAD/CAM rendszer (vagy a következő 3 éven belül terveznek vásárolni) – sok más mellett kiderült, hogy 78%-uk minden nap használja ezt a technológiát, esetszámuk pedig napról-napra növekszik.

A kérdés tehát nem az, hogy a CAD/CAM megoldások hajója kifutott-e már a kikötőből, hanem hogy megváltottuk-e rá a jegyünket?

dr. Radánovics-Nagy Dániel