A fogágy gyulladásos eredetű elváltozásainak FŐ okozója és kiváltója az ún. plakk – ismertebb nevén a lepedék. A fogmosás során ettől a plakktól, ettől a lepedéktől igyekeznénk megtisztítani a fogaink felszínét, ez a plakk ugyanis egy sor balhé forrása. Ha elmulasztjuk a fogmosást – és hangsúlyozandó, hogy ez a lepedék ekkor még, ebben a stádiumban még mezei fogkrém-fogkefe kombóval eltávolítható a fogak felszínéről – szóval, ha valamiért mégis a NEM-fogmosás mellett döntünk, ez a lepedék elkezd kumulálódni, elkezd felszaporodni és az összetétele is megváltozik. Értve ezalatt, hogy minekutána szerves ételmaradékról beszélünk, ez a lepedék melegágya a baktériumoknak. Ez az érett, baktériumoktól hemzsegő plakk már sokkal erősebben tapad a fogfelszínekre, és egy jól érzékelhető gyulladást hoz létre a fogínyben. A fogíny ekkor duzzadt, jellegzetesen haragosvörös-lilás lesz és a legkisebb mechanikai behatásra – tehát már a fogkefesörte érintésére – is vérzéssel reagál. A vérző ínynek sokféle oka lehet, de a vérzés minden esetben kórosnak tekintendő.

Amennyiben még ezután sem megy el az illető fogorvoshoz és a fogmosások száma és hatékonysága nem nő drasztikusan, úgy ebben az érett plakkban elkezdenek különféle szervetlen ásványi sók lerakódni, a lepedék lényegében elmeszesedik, kialakul a fogkő. Ezt már a páciens otthoni körülmények között nem tudja eltávolítani a fogak felszínéről, mindenképpen professzionális szájhigiénés tisztításra – parasztosan fogkőeltávolításra – van szükség.

Ellenkező esetben a baktériumok már nem „csak” ínygyulladást fognak kialakítani, hanem a fogágyban, a fogak rögzítő apparátusában is nehezen kezelhető folyamatokat indítanak meg…